Zoeken






preventie & herstelondersteuning





Dordrecht zwaait schroevendok uit Wolwevershaven DordrechtDORDRECHT – De gemeente laat het Dok van Straatman, ofwel het ‘schroevendok’, in de Wolwevershaven restaureren. Vanochtend werd de scheepslift losgemaakt en op een ponton over het water naar de Westergoot gebracht, waar de restauratie plaatsvindt. 

 

 

 

 

 

In 2000 is het schroevendok ingestort. Het is toen opgeknapt door het Dordtse bedrijf Jooren Scheepsschroeven, maar zoveel jaar later heeft roest het ijzer ernstig aangetast. Tijdens de restauratie zal de scheepslift helemaal worden schoongestraald en herspoten. De letters worden hersteld. Het houten bedieningshuisje wordt gerestaureerd. De restauratie zal tot het einde van de zomer duren.

Bouw
In 1928 werd het schroevendok gebouwd door de firma Straatman om reparaties te kunnen verrichten aan scheepsschroeven. In 2002 kreeg de scheepslift de status van rijksmonument. Het is een bijzonder object en uniek in Nederland. Om die reden heeft het Rijk het ‘Dok van Straatman’ aangewezen als industrieel archeologisch monument.

Kosten
De restauratie zal 170.000 euro kosten. Daar komen in ieder geval nog kosten bij voor een te maken steiger en een film over de geschiedenis van het schroevendok. De Provincie Zuid-Holland betaalt de helft van de restauratiekosten in het kader van de erfgoedlijn Waterdriehoek. Hiertoe behoren de iconen Kinderdijk, de binnenstad van Dordrecht en de Biesbosch. Samen vertellen deze iconen het verhaal van het water, met daarin een centrale rol voor ons maritiem-industriële erfgoed. De rest van het geld komt deels uit de kas van de Stichting Schroevendok Straatman, de vorige eigenaar. De Gemeente Dordrecht, sinds 2018 eigenaar van de scheepslift, past de rest bij.

Dordts bedrijfsleven
Bij de restauratie levert een keur aan ondernemingen uit het Dordtse bedrijfsleven een flinke bijdrage. Iv-infra b.v. is de projectleider, De Jong constructiewerkplaats verzorgt de restauratie, Rederij T. Muller zorgt voor het vervoer per ponton naar de Westergoot, de werf van Ribowa, Merwe Straal- en Spuitbedrijf b.v. zal de scheepslift schoonstralen en herspuiten, Aannemersbedrijf Pullen b.v. herstelt en vervangt de houten onderdelen en Riwal levert de hoogwerker.

Bron : Dordt Centraal