Jongkind - Le port de Dordrecht zlDORDRECHT – De tentoonstelling Jongkind & vrienden in het Dordrechts Museum heeft ruim 90.000 bezoekers getrokken. De tentoonstelling opende 28 oktober en was afgelopen zondag voor het laatst te zien. Na Willem IIKunstkoning in 2014 is het de meest bezochte tentoonstelling ooit in het Dordrechts Museum. Het museum spreekt van een groot succes.

 

 

 

 

 

 

Museumdirecteur Peter Schoon kijkt zeer tevreden terug op de afgelopen maanden. “Jongkind is een van de meest inspirerende schilders van de 19de eeuw. Zijn werk was niet alleen zeer geliefd bij het Franse publiek, hij oogstte ook veel bewondering bij zijn tijdgenoten. We zijn er trots op dat we in deze tentoonstelling veel werken konden laten zien die voor het eerst te zien waren in Nederland. Het is geweldig dat de tentoonstelling zoveel bezoekers heeft gehad.”

 

Bezoekers reageerden uitermate enthousiast op de tentoonstelling, die ook veel kunstliefhebbers uit Vlaanderen, en zelfs de Verenigde Staten, trok. Sommige bezoekers kwamen zelfs meerdere keren terug voor de tentoonstelling. Ook kunstrecensenten lieten zich positief uit. Uiteindelijk bezochten 91.240 mensen de tentoonstelling.

 

Sleutelfiguur

Johan Barthold Jongkind (1819-1891) is een sleutelfiguur in de Europese schilderkunst van de 19de eeuw. Hij was een belangrijke schakel in de ontwikkeling van de moderne schilderkunst en met recht een voorloper van het impressionisme. Daarvan zijn er meer. Daubigny wordt vaak genoemd en Boudin, die met Jongkind en Monet schilderde aan de Normandische kust. Maar met zijn rake observaties en zijn directe, losse manier van schilderen waren Jongkinds schilderijen en aquarellen belangrijk voor de Franse kunstenaars. Vanuit de Hollandse, realistische traditie gaf Jongkind de aanzet tot het impressionisme in Frankrijk.

 

Eyeopener
Jongkind schilderde naast stadsgezichten vooral kust- en rivierlandschappen. De trefzekerheid waarmee hij met oog voor de vluchtige werkelijkheid het landschap en de stad wist vast te leggen, oogstte veel bewondering en navolging bij vrienden en collega’s.
Camille Pissarro was een van de eersten die Jongkind noemde als een voorbeeld: ‘Landschap zonder Jongkind zou een heel ander aanzicht hebben’. Claude Monet zei dat Jongkind hem had leren kijken: ‘Hij zorgde voor de opleiding van mijn oog’ en Eduard Manet noemde hem ‘de vader van het moderne landschap’.

 

Schilderachtig Dordrecht
Jongkind heeft Dordrecht vanuit zijn woonplaats Parijs zeker twee keer bezocht, in 1868 en 1869. Hij maakte hier veel schetsen en aquarellen en hij heeft de stad tot op hoge leeftijd afgebeeld, soms in badend zonlicht, vaker nog bij volle maan. Jongkind vond Dordrecht zo’n mooie stad dat hij andere Franse kunstenaars aanspoorde om ook naar de schilderachtige stad af te reizen. Vlak voor de opening van de tentoonstelling heeft het museum een prachtig stadsgezicht op de Grote Kerk geschonken gekregen van Stichting Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum. Dit werk is te zien in de vaste collectie, die bestaat uit 6 eeuwen Nederlandse schilderkunst.