Zoeken






preventie & herstelondersteuning





Kosten van gebruikDORDRECHT – Wie een automatische externe defibrillator (AED) bezit, doet dat om zijn medemens te helpen bij een hartstilstand. Dan is het eigenlijk onredelijk om na het gebruik van de AED de kosten van het opnieuw gebruiksklaar maken óók te moeten betalen. Daarom vergoedt het ministerie van Volksgezondheid die kosten sinds 1 januari van dit jaar. Foto : ASZ 

 

 

 

 

 

Deze regeling verloopt via de regionale ambulancedienst, in deze regio dus de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid. “Wij werken er natuurlijk graag aan mee om het gebruik en het bezit van een AED zo laagdrempelig mogelijk te houden”, zegt Leo Roos namens de ambulancedienst. “Onder de verbruikskosten vallen het aanbrengen van nieuwe pads – de ‘plakkers’ – en het uitlezen van het apparaat. Bezitters van de AED kunnen die kosten bij ons declareren.”

Hiervoor staat op de homepage van www.ravzhz.nl nu een speciale button naar een handleiding om het geld terug te vragen, verklaart Roos. “Regulier onderhoud aan de AED wordt niet vergoed, ook niet de vervanging van de batterij of pads bij een verlopen houdbaarheidsdatum. Het moet echt gaan om kosten die voortvloeien uit een inzet.” De AED is een apparaat dat waarneemt of een patiënt een levensbedreigende hartritmestoornis of hartstilstand heeft en indien nodig een schok toedient om het hart weer normaal op gang te brengen. Op steeds meer openbare plekken zijn AED’s aanwezig, veelal het eigendom van bijvoorbeeld een sport- of winkeliersvereniging.

Het maakt voor het declareren niet uit of het achteraf inderdaad om een reanimatie bleek te gaan. Het gaat erom dat de AED is aangebracht bij een onwel geworden patiënt, ook als de toestand naderhand niet levensbedreigend bleek. Roos: “Wij controleren of de inzet bij ons bekend is als 112-melding.” De regeling geldt voor particuliere eigenaren van een AED en voor verenigingen, stichtingen of bedrijven/winkels, maar niet voor zorgaanbieders volgens de Wet Marktordening Gezondheidszorg.

De eigenaar moet het apparaat zelf gebruiksklaar laten maken en kan de factuur dan indienen zoals omschreven op de website. Voorwaarde is dat de inzet in Zuid-Holland Zuid heeft plaatsgevonden, zo niet dan verloopt betaling via een andere ambulancedienst.