20162211 Kilweg Dordrecht TstolkDORDRECHT – De gemeente wil de Kilweg veiliger maken voor fietsers en sluipverkeer voorkomen. Daarom is in juni 2016 het voornemen bekendgemaakt om het gedeelte van de Kilweg tussen de Smitsweg ten oosten en ten westen van de N3 aan te wijzen als (brom)fietspad en af te sluiten voor auto’s. Naar aanleiding van ingediende zienswijzen en gesprekken met belanghebbenden maakt het college daarbij een uitzondering voor bestemmingsverkeer.

 

 

 

 

 

Het college gaf bij bekendmaking van het voornemen al aan dat het uiteindelijke verkeersbesluit mede afhankelijk was van eventuele zienswijzen. Op het voornemen om een deel van de Kilweg aan te wijzen als (brom)fietspad zijn 50 zienswijzen ingediend, waarvan het merendeel negatief is over de voorgestelde maatregel. Wethouder Rik van der Linden heeft eind 2016 gesproken met zo’n twintig belanghebbenden en het bestuur van vv Wieldrecht. Zij hebben toegelicht waarom zij tegen de maatregel zijn.

Uitzondering
Na afweging van alle belangen heeft de wethouder besloten de Kilweg tussen de Smitsweg ten oosten en ten westen van de N3 aan te wijzen als (brom)fietspad, maar een uitzondering te maken voor bestemmingsverkeer. Dit betekent dat autoverkeer op de Kilweg voor het bestemmingsverkeer (buitengebied, Smitsweg en vv Wieldrecht) mogelijk blijft. Dit wordt duidelijk gemaakt met een onderbord.

Kruising
Het verbeteren van de verkeerveiligheid voor de fietser op de Kilweg blijft het uitgangspunt. Daarom wordt de kruising Kilweg – ontsluitingsweg Wilgenwende verder aangepast. Eerder zijn hier al drempels geplaatst om de snelheid van auto’s terug te brengen. Er werd vaak te hard gereden. In de praktijk blijkt ook dat automobilisten afslaan van en naar de Kilweg, terwijl dit verboden is. Daarom komen er op de ontsluitingsweg bij de kruising twee middengeleiders, die ook fungeren als wegversmalling op de Kilweg. Het afslaan van en naar de Kilweg wordt automobilisten hiermee praktisch onmogelijk gemaakt. Dit voorkomt sluipverkeer van en naar het bedrijventerrein Amstelwijck.

Procedure
Het verkeersbesluit voor het aanwijzen van de Kilweg tussen de Smitsweg ten oosten en ten westen van de N3 als (brom)fietspad uitgezonderd bestemmingsverkeer verschijnt vandaag in Dordt Centraal en Staatscourant. Tegen dit verkeersbesluit is bezwaar mogelijk.

De gemeente wil de Kilweg veiliger maken voor fietsers en sluipverkeer voorkomen. Daarom is in juni 2016 het voornemen bekendgemaakt om het gedeelte van de Kilweg tussen de Smitsweg ten oosten en ten westen van de N3 aan te wijzen als (brom)fietspad en af te sluiten voor auto’s. Naar aanleiding van ingediende zienswijzen en gesprekken met belanghebbenden maakt het college daarbij een uitzondering voor bestemmingsverkeer.

Het college gaf bij bekendmaking van het voornemen al aan dat het uiteindelijke verkeersbesluit mede afhankelijk was van eventuele zienswijzen. Op het voornemen om een deel van de Kilweg aan te wijzen als (brom)fietspad zijn 50 zienswijzen ingediend, waarvan het merendeel negatief is over de voorgestelde maatregel. Wethouder Rik van der Linden heeft eind 2016 gesproken met zo’n twintig belanghebbenden en het bestuur van vv Wieldrecht. Zij hebben toegelicht waarom zij tegen de maatregel zijn.

Uitzondering
Na afweging van alle belangen heeft de wethouder besloten de Kilweg tussen de Smitsweg ten oosten en ten westen van de N3 aan te wijzen als (brom)fietspad, maar een uitzondering te maken voor bestemmingsverkeer. Dit betekent dat autoverkeer op de Kilweg voor het bestemmingsverkeer (buitengebied, Smitsweg en vv Wieldrecht) mogelijk blijft. Dit wordt duidelijk gemaakt met een onderbord.

Kruising
Het verbeteren van de verkeerveiligheid voor de fietser op de Kilweg blijft het uitgangspunt. Daarom wordt de kruising Kilweg – ontsluitingsweg Wilgenwende verder aangepast. Eerder zijn hier al drempels geplaatst om de snelheid van auto’s terug te brengen. Er werd vaak te hard gereden. In de praktijk blijkt ook dat automobilisten afslaan van en naar de Kilweg, terwijl dit verboden is. Daarom komen er op de ontsluitingsweg bij de kruising twee middengeleiders, die ook fungeren als wegversmalling op de Kilweg. Het afslaan van en naar de Kilweg wordt automobilisten hiermee praktisch onmogelijk gemaakt. Dit voorkomt sluipverkeer van en naar het bedrijventerrein Amstelwijck.

Procedure
Het verkeersbesluit voor het aanwijzen van de Kilweg tussen de Smitsweg ten oosten en ten westen van de N3 als (brom)fietspad uitgezonderd bestemmingsverkeer verschijnt vandaag in Dordt Centraal en Staatscourant. Tegen dit verkeersbesluit is bezwaar mogelijk.