Dubbelspoor%20-%20ovderlegDORDRECHT – De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid heeft met de gemeente Dordrecht, alle hulpdiensten en ProRail afgelopen donderdag 31 maart een grote rampenoefening gehouden in het Spoorzonegebied. Centraal in deze oefening (systeemtest) stond de samenwerking en interactie van alle betrokken hulpdiensten bij een grootschalig incident. Het gaat dan over het Commando plaats incident, de bevolkingszorg, de operationele samenwerking en het functioneren van de beleidsteams. In de gehouden oefening werd opgeschaald naar GRIP3. ( Foto’s : Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid  ) .

 

 

Oefenscenario

In het spoorvak tussen het Centraal Station en de Spoorbrug over de Oude Maas is een wagon met Tetrahydrothiofeen (THT) uit het spoor gelopen. Een passerende Intercity schampt deze uit de wissel gelopen wagon vlak voor de spoorbrug over de Oude Maas. Door de botsing  worden de ramen van het treinstel kapot gedrukt en passagiers rollen door het gangpad. De wagon met THT is lekgeraakt; de geur van deze stof verspreid zicht in zuidelijke richting en leidt tot grote onge-rustheid onder de mensen. THT is namelijk de geurstof, die aan aardgas wordt toegevoegd, omdat aardgas zelf reukloos is. In feite is er geen enkel gevaar voor de gezondheid, maar omdat de geur anders doet vermoeden krijgt de meldkamer zeer veel telefoontjes over een vermeend gaslek.

 

Processen

Eén van de belangrijkste doelen van deze oefening is te testen of alle processen goed verlopen en of alle teams elkaar kunnen vinden en op adequate wijze samenwerken. Waar blijven bijvoorbeeld de al of niet gewonde passagiers? Worden ze geregistreerd en opgevangen? Hoe wordt omgegaan met alle meldingen van verontruste inwoners? Een belangrijke vraag is ook hoe de bestuurlijke verantwoordelijkheden voor de rampbestrijding zijn verdeeld. Kortom: werken de organisaties goed met elkaar samen en krijgt de samenleving snel en duidelijk informatie en een juist handelingsperspectief?

 

Evaluatie

Een extern bureau, deskundig op het gebied van crisismanagement, heeft de systeemtest op alle werkplekken geobserveerd en zal een evaluatierapport opstellen. Dit rapport zal aan de Inspectie Veiligheid en Justitie beschikbaar worden gesteld. Die maakt periodiek de balans op met “De staat van de rampenbestrijding” in Nederland.

 

Partijen

Bij deze systeemtest zijn diverse partijen betrokken, namelijk de Gemeenschappelijke MeldCentrale (GMC), de gemeente Dordrecht, ProRail, de Brandweer Zuid-Holland Zuid, de Ambulancedienst, de Politie, de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid en Rijkswaterstaat. Overigens, de oefening binnenshuis plaats; er waren geen zwaailichten en sirenes zichtbaar.