DORDRECHT – Het college van B&W heeft een plan gepresenteerd voor de Visbrug. Dit is één van de laatste plekken in de binnenstad waar nog asfalt ligt en waar de rijbaan nog is afgestemd op autoverkeer. Belangrijkste aanpassingen zijn bestrating die aansluit op Visstraat en Groenmarkt en meer ruimte voor horeca en terrassen. Daartoe komt een opening in het midden van de Visbrug met een trap naar een steiger in de Voorstraathaven. Bron : Dordt Centraal

 

 

 

 

 

De grootste ingreep in het plan is het maken van een opening in het midden van de Visbrug, waardoor er als het ware twee bruggen ontstaan. Aan de kant van het terras van Centre Ville kunnen de voetgangers langs de opening. Deze brug ís een verwijzing naar de oude smallere Visbrug. Aan de andere kant van de opening is er ruimte voor fietsers en auto’s (voor zover die ontheffing hebben voor dit autoluwe gebied). Met een trap kunnen bezoekers de Voorstraatshaven bereiken. Daar komt een steiger waar (rondvaart)boten aan kunnen leggen. Op de hoek met de Voorstraat komt er ruimte voor terrassen. Voor de loempiakraam is in deze plannen geen plaats meer bij de Visbrug. De gemeente wil de ondernemer helpen bij het zoeken naar een nieuwe plek.

 

Uitvoering
Het college legt het plan in twee fases aan de gemeenteraad voor. Het college vraagt de raad zich eerst over het ontwerp uit te spreken, en vervolgens in juni een besluit te nemen over de kosten, bij het vaststellen van de Kadernota. Als de raad instemt met het plan en de kosten, kan het ontwerp eind 2016-begin 2017 worden uitgevoerd.