Waterbus op de 2e plaats bij OV-klantenbarometer

 

REGIO: Reizigers geven het openbaar vervoer in Zuid-Holland het hoogste rapportcijfer van Nederland. Dat blijkt uit de landelijke OV-klantenbarometer die in 2011 voor de 10e keer is gehouden.

 

 

Het Zuid-Hollandse OV wordt gemiddeld met een 7,5 gewaardeerd. Het landelijk gemiddelde ligt op 7,2.De 6 onderzochte gebieden in Zuid-Holland Van de 87 gebieden die landelijk zijn onderzocht is in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) vallen er 6 onder de verantwoordelijkheid van de provincie Zuid-Holland: Zuid-Holland Noord, Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee, Drechtsteden/Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, de Waterbus tussen Dordrecht en Rotterdam, de MerwedeLingelijn en de trein tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Reizigers werd onder meer gevraagd naar hun oordeel over punctualiteit, prijs, comfort en veiligheid.

 

Waterbus op 2e plaats
De Waterbus scoort een 8,1 en staat daarmee 2e op de lijst van 87. De busdiensten voor de gebieden Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee en Drechtsteden/Alblasserwaard-Vijfheerenlanden worden met een 7,4 gewaardeerd en met een 7,5 voor de regio Zuid-Holland Noord. De MerwedeLingelijn scoort in 2011 een 7,5 en staat daarmee landelijk op de 5e plek in de ranglijst van 20 regionale treindiensten.In 2011 is doorgewerkt om de kwaliteit van de MerwedeLingelijn te verbeteren. De frequentie is verhoogd van 2 naar 4 keer per uur, de sociale veiligheid is verbeterd en er zijn nieuwe stations geopend. De trein tussen Gouda en Alphen aan den Rijn ligt met een waardering van 6,9 onder het landelijk gemiddelde.

 

“Waardering OV is hoog”
“Ik hecht eraan dat mensen een afgewogen keuze kunnen maken tussen de auto, het openbaar vervoer of de fiets. Een belangrijke graadmeter is de waardering en die is hoog in Zuid-Holland”, aldus gedeputeerde Ingrid de Bondt. “Je ziet dat de investeringen in de kwaliteit van het OV vruchten afwerpen. Tegelijkertijd is het nu de grootste uitdaging om in deze tijden van bezuinigingen de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden zodat nog meer mensen met plezier van het OV gebruik maken. Als concessieverlener ga ik me daar samen met de reizigers, vervoerders en regio’s hard voor maken.”