Vernieuwd Wantijpop 2012

DORDRECHT – Wantijpop nieuwe stijl kent veel oude elementen. Het podium met regionaal talent blijft en aan de gratis toegang wordt niet getornd. Nieuw is de uitgebreide aandacht voor de programmering met dit jaar klinkende namen als Go Back To The Zoo, Di-Rect, Typhoon en Moss. Ook gaat het festival terug naar één dag. Maar belangrijk is wel: Wantijpop, dit jaar op 30 juni, moet een feestje blijven voor iedereen.

 

 

 

Vanuit deze laatste gedachte is de organisatie, dit jaar voor het eerst in handen van de BOD-groep, aan de slag gegaan. “Termen als breed festival waar gezinnen met kinderen, maar ook pubers naar toe kunnen passeerden de revue. Het is laagdrempelig en gezellig. Dit wilden we absoluut behouden. Maar er moest wel meer aandacht naar de programmering”, licht Magchiel Koekkoek toe. En dat is gelukt, vindt hij. In een relatief korte tijd, pas eind januari kreeg BOD de ‘go’ van de gemeente om aan het werk te gaan, zijn klinkende namen vastgelegd. “Daar zijn we uiteraard zeer trots op. Door de samenwerking met Popcentrale en Bibelot kunnen we daarbij ook het lokale karakter behouden.” Op het regiopodium krijgt de winnaar van Bibelot Band Boost speeltijd, een popschoolband opent daar en daarnaast krijgen vier bands in de muziekstijlen reggea, emocore, metal en hiphop de ruimte. Als afsluiter staat Supra Naturals op het podium. Op het hoofdpodium zijn naast de eerder genoemde bands bovendien bands met een regionaal tintje te vinden: Laura & The Vipertones, Eefje de Visser en F.

 

Met veel minder steun van de gemeente wordt het festival dit jaar neergezet. De BOD-groep heeft nadrukkelijk gezocht naar sponsoren en spreekt ook de lokale horeca aan. Met de Rabobank is in elk geval voor drie jaar een samenwerking aangegaan. Ook reinigingsbedrijf Netwerk, Da Vinci College en McDonald’s (met Wantijpopmenu) verbinden hun naam aan het festival. Koekkoek: “Ook lokale horeca moet meedoen. Zo moeten we nog toezeggingen krijgen over lokale eettentjes die bijvoorbeeld de Foodcorner gaan vullen. Surinaamse broodjes, enzovoorts. We willen ver blijven van de friet en frikadellen. Met Miro, Merz en het Dolhuis zijn we in gesprek over een afterparty.” Kinderen blijven hun plek op het festival houden. Een van de krachten van het festival is volgens de organisatie juist het familiegevoel. Daarom lopen er gesprekken met ToBe over de invulling van een Kids Area.

 

De gemeente maakte halverwege vorig jaar bekend het subsidiebedrag voor het festival drastisch terug te brengen. Even was de angst er dat het festival zou verdwijnen. Drie kandidaten dienden uiteindelijk een plan in om het te kunnen behouden. Daarvan koos de gemeente voor het plan van de BOD-groep. Belangrijk daarbij was het aspect dat Wantijpop gratis zou blijven en dat het karakter niet zou verdwijnen. Aan intree heffen heeft de BOD-groep nooit gedacht: “Dat is altijd duidelijk en helder voor ons geweest. Als je daaraan begint krijg je een heel ander concept.” Om toch voldoende inkomsten te kunnen generen wordt er dit jaar wel een strenge toegangscontrole ingesteld. Bezoekers mogen “geen koelboxen met drank en eten meer mee het festivalterrein op nemen”.

 

Op wantijfestival.nl komt de komende tijd meer informatie over het festival.

 

 

Bron;Dordt Centraal