Ondernemers in de dop

DORDRECHT – Aandachtig luisteren de leerlingen van basisschool De Meridiaan naar ondernemers Charles Boom en Hans Molenaar. De twee rasechte zakenlui praten de kinderen bij over het ondernemerschap en het opzetten van een bedrijfsplan. Daarmee moeten de kinderen warm worden gemaakt voor het project Ondernemers in de dop.

 

Dit project gaat op De Meridiaan het tweede jaar in. Nu komt het er voor de leerlingen van de groepen 6, 6/7 en 7 echt op aan. Werden er vorig jaar nog interviews afgenomen met ondernemers, dit jaar moet een heus businessplan worden opgesteld en moet de onderneming aan het einde van dit schooljaar ‘in bedrijf’ zijn. De aankomende weken worden gebruikt om dingen te verzinnen waarin de kinderen zouden willen starten. “Dat kan bijvoorbeeld een autowasserij zijn of een oppasbedrijf”, legt Jirka Burggraaf uit. Zij coördineert samen met Margot Zondag het project op De Meridiaan. “Er moet een bedrijfsplan geschreven worden en uiteindelijk moet er geld verdiend worden.” Bij het schrijven van het plan worden de leerlingen geholpen door de studenten Etienne Stolk en Janita Bakker.

 

Geld verdienen

De beste plannen van de school dingen uiteindelijk mee naar een prijs. De makers mogen op 27 juni hun plan in Rotterdam presenteren tijdens de finale van Ondernemers in de dop, net als andere scholieren uit het land. Burggraaf: “Het doel is uiteindelijk om de kinderen te leren dat een goed idee ook geld op kan leveren. Het is leuk om een eigen bedrijf te beginnen en je hoeft niet altijd te werken voor een baas.” In principe kunnen de leerlingen hun gedachten de vrije loop laten, al moet het natuurlijk wel haalbaar zijn. Zo is een bedrijf in het aanbieden van ruimtereizen leuk bedacht, maar onhaalbaar. “We moeten wel de middelen hebben en het geld. Daarnaast moet alles fair trade zijn. We willen de kinderen ook bijbrengen dat er zo eerlijk mogelijk gehandeld moet worden.” Met de bedrijfjes moet uiteindelijk zoveel mogelijk winst gemaakt worden.

 

In de praktijk

“Deze winst gaat naar een goed doel. Ook dat wordt door de kinderen zelf bepaald. Uiteindelijk zullen het vooral ouders, familie en buurtgenoten zijn die van de diensten van het bedrijf gebruik gaan maken”, legt Burggraaf uit. In april worden de bedrijfjes voor één dag waarheid. Dan gaan de plannen van papier naar praktijk.

Bron:Dordt centraal