Bijzondere manier van reclame maken

DORDRECHT – Reclame maken door iets weg te halen, dat is het idee achter ‘reverse graffiti’. In Dordrecht zijn vuile stoepen gebruikt om aandacht te vragen voor Post 120. Met een hoge drukspuit wordt met een sjabloon het vuil van de stoep gespoten om zo een reclame-uiting achter te laten. 

 

 

 

 

 

Normaal gesproken mag je al geen reclamebord buiten zetten zonder vergunning, dus iets in het straatbeeld aanbrengen is streng aan regels gebonden. “Het is een grijs gebied, maar we brengen niets in het straatbeeld aan”, vertelt Marloes Bax van EdMedia. “We halen juist iets weg. We gebruiken vuile stoepen en die spuiten we schoon. Door een sjabloon te gebruiken komt er dan een tekst te staan.” Met deze reclame-actie wil EdMedia in opdracht van de projectontwikkelaar aandacht voor het project Post 120. Voor zover Bax weet is er nog niet eerder in Dordrecht reclame op deze manier gemaakt.

 

Kort zichtbaar
Post 120 is het bouwproject waarbij in het voormalige postkantoor aan de Johan de Wittstraat meerdere appartementen en winkels worden gerealiseerd. De nadruk ligt daarbij op ‘moderne duurzaamheid’. De stoepreclame past daar volgens Bax goed bij. “Het is milieuvriendelijk omdat je niets aanbrengt. Hoogstens wordt milieuvriendelijke kalk gebruikt. Overigens blijft deze vorm van reclame-uiting maar twee of drie weken zichtbaar, dat is afhankelijk van het weer.” De teksten zijn leesbaar op drukke plekken in Dordrecht. Zoals winkelcentrum Bieshof, Maasplaza en bij supermarkt Bas van der Heijden. “Het was nog best lastig om geschikte locaties te vinden. Stoepen moeten natuurlijk wel vies genoeg zijn. Zo dachten we ook aan het station, maar dat is net nieuw en nog niet vies genoeg. Dus nu is gekozen voor een plekje vlakbij”, zegt Bax.

De verkoop van appartementen in Post 120 start op 8 oktober op de Woondag Drechtsteden.

 

Bron en tekst:Dordt centraal