Alarmnummer overal bereikbaar voor doven

DRIEBERGEN – Doven en slechthorenden kunnen sinds kort in noodsituaties ook met hun mobiel contact opnemen met het alarmnummer 112. De politie werkt mee aan een toepassing voor mobiele telefoons, waarmee de doelgroep tekstberichten (zogenoemd tekstbellen) aan de meldkamer van de alarmcentrale kan sturen. De centralist van de meldkamer kan direct reageren.

 

 

 

 

 

 

Een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) stelde dinsdag dat onlangs een proefperiode is begonnen, waarin 80 dove mensen samen met centralisten van de 112-centrale het systeem uitproberen. Het gaat om een Europees project waarbij vijf landen subsidie hebben gekregen om een systeem op poten te zetten. De projecten moeten bijdragen aan een toekomstige standaard voor het gebruik van het alarmnummer door gehandicapten in heel Europa.

 

Vooralsnog is de toepassing alleen bruikbaar op een BlackBerrytoestel, maar het is de bedoeling dat deze uiteindelijk op meer mobiele telefoons kan draaien. Het KLPD werkt in het project samen met een aantal bedrijven.Een vergelijkbaar systeem hebben doven en slechthorenden vaak al thuis staan. „Maar dat kastje kun je niet meenemen. Bovendien is dat niet realtime. Als zij iets intikken, kan de alarmcentrale niet gelijk iets terugsturen. Dat kan met deze mobiele toepassing wel.” Ook mensen met een spraakhandicap kunnen van de nieuwe mogelijkheden gebruikmaken.

 

De proef duurt tot medio volgend jaar.

 

Bron en tekst:telegraaf, foto:Google