Sloop Ns station Stadspolders begonnen

Station Dordrecht Stadspolders krijgt een dubbel spoor waardoor treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren en er tussen Dordrecht en Gorinchem om het kwartier een trein kan rijden.

 

 

Dat is nodig met vier treinen per uur per richting, met enkelspoor is dat niet te realiseren. Aan beide zijden van het spoor komen nieuwe perrons met daarop nieuwe overdekte wachtruimtes met zes zitplaatsen. Beide perrons zijn te bereiken via een trap en een hellingbaan. Aan de zuidkant wordt een nieuw perron gebouwd waardoor men via de zuidzijde ook het perron op kan.

Tunnel
Verdubbeling van het spoor betekent meer treinen. Om de tunnel hiervoor geschikt te maken, wordt een nieuw dek boven op het bovenstaande spoordek geplaatst. De tunnel wordt langer en loopt straks onder de nieuwe trap naar perron zuid door. Het grijze beton wordt opgevrolijkt door glasmozaïek van witte paarlemoertegels. Ook krijgt de tunnel betere verlichting.

Voorplein
Op het bestaande stationsplein bevinden zich stationsgerelateerde voorzieningen en een horecagelegenheid. Het voorplein aan de noordzijde wordt op kleine punten aangepast door de gemeente en is gereed bij de oplevering van de halte. Aan de zuidkant van de halte komt een nieuwe trap en een hellingbaan naar het nieuwe perron.

Een veilig gevoel
Om de veiligheid op het station te waarborgen, liggen de perrons tegenover elkaar en zijn de wachtruimtes transparant. Het huidige loket verdwijnt, waardoor aan de noordzijde ook een vide kan komen. Tenslotte zal de begroeiing op de noordelijke spoordijk worden uitgedund, komen er hekken, lantaarns en luidsprekerpalen.

Planning
De werkzaamheden starten 12 juni en eindigen half juni 2011. De planning van de aannemer is in grote lijnen bekend, maar verschuivingen kunnen in de fasering plaatsvinden.

Bron:Prorail,foto’s Prorail