Nog steeds verzet tegen afsluiting Groenedijk Dordrecht

DORDRECHT – Hoe het idee is geboren om de Groenedijk af te sluiten, dat weet niemand bij het bewonerscomité Stooplaan. Zij vrezen een enorme verkeerstoename als de afsluiting tussen de Van Slingelandtlaan en het Van Neurenburgpad wordt gerealiseerd. Het komende anderhalf jaar is dat nog niet het geval in verband met de werkzaamheden aan het Stationsgebied, maar het advies ligt gereed op het Stadskantoor. De bewoners komen in actie en hebben een brief en handtekeningen naar de raad gestuurd. “En desnoods zoeken we het hogerop”, aldus Sonja Bakker namens het comité.

“Niemand heeft om een afsluiting gevraagd, zoals de wethouder beweert. Dat is een pertinente leugen! Kijk maar eens naar alle handtekeningen. Ik denk dat meer dan 95 procent van de omwonenden tegen de afsluiting is.” De bewoners van de Stooplaan en Hallincqlaan worden in hun actie gesteund door ‘de buren’ van de omliggende straten. “Er wordt niet altijd in eigen belang gehandeld. Zij vinden het plan gewoon grote onzin en hebben daarom hun handtekening gezet.”

Sluipverkeer
Bakker heeft een vermoeden hoe de afsluiting in de ambtelijke molen is verzeild geraakt. “In het Verkeersplan van 2005 komt een afsluiting ter sprake. Dit zou aan het eind van de Groenedijk bij de Oranjelaan moeten komen om sluipverkeer tegen te gaan. Dit sluipverkeer zou wellicht kunnen ontstaan als op de Noordendijk de ontsluiting van de nieuw te bouwen wijk Stadswerven wordt gerealiseerd, zo werd beredeneerd op het Stadskantoor. Maar in het nieuwe plan voor de Stadswerven is er geen ontsluiting op de Noordendijk. De noodzaak voor de afsluiting, mocht die er al zijn, is er dus niet meer. Toch heeft de wethouder laten weten niet met ons om de tafel te willen”, vertelt Bakker.

Wel of niet tekenen?
De bewoners van het comité zijn bang dat zij in de toekomst de 5500 automobilisten die nu dagelijks over de Groenedijk rijden mogen verwelkomen. En dat terwijl de verkeersdrukte al is toegenomen. “Maar daar klagen wij niet over. Je weet tenslotte waar je gaat wonen. Maar als ook al die andere auto’s er nog bijkomen dan wordt het wel erg druk.” Aan de verkeersambtenaren zijn daarom diverse voorstellen gedaan om het kruispunt te verbeteren (Stooplaan/Groenedijk). Daarnaast heeft de gemeente achttien handtekeningenlijsten (onder andere vier van de Groenedijk) met meer dan tweehonderd krabbels ontvangen. Deze liggen onder andere op het bureau van verkeersdeskundige Vanessa Verveer-van Zanten. “Het is niet een kwestie van de meeste stemmen gelden”, verwijst zij naar alle handtekeningenlijsten. “Daarnaast heb ik ook telefoontjes gehad van mensen die hun handtekening terug wilde trekken omdat de situatie anders was dan voorgesteld of omdat zij onder druk waren gezet.”

Paniek niet nodig
Verveer-van Zanten heeft intensief contact met de diverse bewonerscomités in de omgeving. Volgens de ambtenaar zijn de meningen over de afsluiting verdeeld. “Ik schat dat het zo’n fifty-fifty is. Als iedereen tegen zou zijn, dan zouden we er nooit mee doorgaan.” De afsluiting zou overigens wel degelijk een verzoek van een bewoner van de Groenedijk zijn geweest. “De Groenedijk is een drukke straat. Mede op aandringen van de bewoners is een afsluiting onderzocht. En hoewel het er bij het bewonerscomité niet ingaat, zal een afsluiting juist zorgen voor minder verkeer op de Stooplaan. Zo is het meeste verkeer op de Stooplaan afkomstig van de Groenedijk. Er is daarom geen reden om paniekerig te reageren”, vindt de verkeersdeskundige. Het college krijgt binnenkort daarom gewoon het advies om na de realisatie van het Stationsgebied een afsluiting op de Groenedijk te maken.

Bron Dordt Centraal